[Dissonantia] Veckans sammanfattning och planering

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tis May 4 14:04:35 PDT 2004

Hej på kören!

Så var det dags för veckobrevet igen, då. Om det blir
torrt och oinspirerat beror det på att jag är trött i
hjärnan. Hav tålamod med mig!

Igår på körrepet fortsatte vi att jobba med Ecco, Now
is the Month och Den blomstertid. Jag tror att de
börjar sätta sig nu, så vi kan börja jobba med andra
sånger vid sidan om dem. Fortsätt dock att titta på de
partier ni har svårigheter med! (Ett tips är, som
sagt, att kika lite på texten till Ecco!)

Vi pratade om att vi under uppsjungningen den 13:e stå
uppe på läktaren som vanligt, men att gå ner och
sjunga Ecco framme vid altaret, för att bättre kunna
utnyttja kyrkans underbara ackustik. Stina lovade att
kolla med Hillevi huruvida det skulle vara möjligt.

Nästa vecka kommer vi att börja jobba med Deo Gratias
(finns på hemsidan under "gamla sånger"). Det kommer
att bli en liten stämrokad: altar, ni kommer att
sjunga mellanstämman (den gamla tenorstämman) i
refrängen, medan tenoren blir bas här. Detta för att
försöka jämna ut stämfördelningen lite. I verserna
behåller vi däremot damstämma (melodi) resp.
herrstämma (understämma). Lyssna gärna igenom era
stämmor innan måndag - FRAMFÖR ALLT om ni har sjungit
den tidigare! Sist vi jobbade med den märkte jag att
det har smugit sig in några intressanta fel här och
där, och nu ska vi jobba bort dem. Alltså, har ni
möjlighet, lyssna aktivt på er stämma!

Vi kommer även att ta upp en gammal favorit igen, för
att utöka vår gemensamma repetoir: Pase el Agoa. Även
den ligger på hemsidan, i det arr. vi använder oss av
(med alla repriser). Det här är en SATB-sättning utan
några vidare konstigheter. Titta gärna på den också,
så att ni är förberedda!

Det var allt för den här veckan. Må så gott, så ses vi
på måndag!

/Sara