[Dissonantia] Veckans körmail

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Ons May 12 09:40:24 PDT 2004

Hej!

Ledsen att jag inte fick ut veckans mail igår - jag
förstår att ni alla satt och bevakade era inlådor hela
dagen... ;-)

I måndags (10/5) repeterade vi Now is the Month helt
kort, och gick sedan in på att öva in Pase l'Agoa och
Deo Gratias.

Vid fikat beslutades det att vi ska försöka spela in
de tre "kyrkolåtarna" (Ecco, NitM och Den Blomstertid)
på måndagsrepet innan uppsjungningen, dvs. den 7:e
juni. VIKTIGT ATT FOLK KOMMER DÅ!!! Inspelningen
syftar till att, förutom att förhoppningsvis ge oss
bra inspelningar av sångerna, hjälpa oss höra hur
stämmorna förhåller sig till varandra rent
volymmässigt, och även att kolla körklangen. Som ni
alla vet är det stor skillnad på hur ens röst låter i
huvudet, och hur den låter inspelad.

Vi pratade även om att ha specifika stämrep. Mer om
det senare.

Nästa vecka ska vi fortsätta att titta på Deo Gratias.
Altar: titta gärna på övergången mellan vers och
refräng för er del, eftersom den kan vara lite knepig.
Sopraner: titta gärna på er stämma ett par gånger
överlag. Rytmen kan vara lite lurig på ett par
ställen. Vi kommer även att börja titta på Pastime
with good company, som vi kommer att sjunga i
SAB-sättning. De utav er som sjungit den tidigare:
observera att det här KAN vara en annan sättning.
Titta gärna på den.

Det är även väldigt viktigt att ni håller kyrklåtarna
vid liv! Om ni måste välja mellan att sjunga igenom
dem eller börja titta på en ny låt, prioritera
kyrklåtarna. Låt oss verkligen chocka tanterna och
farbröderna med vår överlägsna sångförmåga! ;-)

Det var allt från mig den här veckan. Som alltid: om
ni känner att jag har glömt något eller att ni bara
vill tillägga något, maila ut det till mailinglistan.

Lev väl och allt sådant!