[Dissonantia] Körmail, v. 13-14

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Mon Apr 4 04:49:22 PDT 2005

Hej på er!

Först en påminnelse om att vi alltså INTE har kör
idag, 4/4. Nästa vecka är det dock rep som vanligt.
Hurra!

------------------------------

Sist (21/3 - sheesh, jag har verkligen varit lat med
att skicka ut det här...) sjöng vi igenom Falalan i
vad som nästan är rätt tempo, och alla tre verserna,
dessutom! Gå vi! Vi tog också upp H.C. och drog igenom
den, båda verserna. Just H.C. måste vi jobba mer med i
fråga om dynamik, så att vi är överens om den. Jag ska
försöka komma på ett bättre sätt att visa tempo, men
det vore jättebra om ni ser till att ni är beredda på
korta pauser där sådana finns, och långa toner, där
det finns sådant. M.a.o., se till att ni kan era
stämmor ordentligt. Extra stjärna i kanten till dem
som lyckas lära sig texten. ;-)

-----------------------------

Nästa vecka (11/4), då vi äntligen får träffas igen,
vill jag ta upp något nygammalt... Jag funderar på
Margot (labourez les vignes - ligger på hemsidan, tror
jag...) eller en ny, söt sak på tyska som Theo har
hittat: Hans Beutler. (Innan du slänger upp den i
anticipatorisk nit, Theo, skulle jag vilja att du
sänker den ett helt tonsteg. Jag ska försöka komma
ihåg att skriva ut den i den nya tonarten, också.) Det
är också möjligt att andra sånger kommer att dyka upp
av typen Cucú, Todos los bienes, Fata la parte eller
t.o.m. So Trinken. Allmän repetition kan alltså vara
en idé, om man nu känner sig ambitiös. (Todos los är
för övrigt en kyrkokandidat, tycker jag. Den är
visserligen hemskt fatalistisk, men budskapet passar
väldigt väl in i den katolska traditionen, åtminstone
såsom jag har uppfattat den.)

-------------------------------

I övrigt har jag väl inte så mycket att tillägga. Jag
hoppas att ni har haft en härlig påsk och att ni har
tid att stå och trycka vid soliga husväggar på äkta
Skandinavien-manér!

Eder alltid trogna och tillgivna,

Sara

Veckans citat (i översättning från latinet):

"Svårt är det att konjugera:
Jag ger, du ger, jag gav, att ge.
Detta ord framför alla andra
vet de rika hur man undviker att känna till"

(Carmina Burana, "Ecce torpet probitas")

Som språkvetare tilltalas jag av den första frasen... ;-)