[Dissonantia] Veckans körmail, v. 8

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Ons Feb 23 01:05:53 PST 2005

Hej på er!

Veckans svammel:

-------------------------

I måndags (21/2) led vi av ett brutalt manfall, men
den tappra skara som ändock samlades lyckades sjunga
igenom Falalalan enl. modellen ref-vers-ref. En
särskild eloge går till Monica, som trots att hon
aldrig hade sett noterna förut lyckades ta sig igenom
altstämman.

Vi sjöng även igenom Cucú, och insåg att vi faktiskt
kom ihåg den även efter alla dessa veckor, och slutade
kvällen med att yla Come Again.

-------------------------

Nästa vecka (28/2) ska vi min själ lyckas sjunga HELA
Falalalan, dvs. alla verser och alla refränger. Det
börjar kännas som om vi borde ta upp något nytt snart
igen, men jag vill inte lämna det här projektet
halvfärdigt. Ergo: öva, öva, öva. Ni kommer inte att
få några genomgångar av stämmor på måndag, så nu
hänger det på er att se till att ni vet vad ni ska
sjunga. Självklart kommer vi däremot att gå igenom
stavelseplaceringen på de andra verserna.

Vad kan ni sedan vänta er i framtiden? Naturligtvis
kommer vi att hålla våra andra "nya" låtar i färskt
minne, men det kommer en hel del nya spännande stycken
också. Näst på tur står nog Hanacpachap cussicuinin
(hoppas att jag stavade rätt nu...), som är en
finstämd religiös visa på quechua (inkafolkets språk,
ni vet). Den hoppas jag att vi kan få sjunga i kyrkan
också; den skulle göra sig bra i kyrkorumsakustik!

Sedan har vi Johann Knöfels Also hat Gott die Welt
Geliebt, som jag hyser stora förhoppningar om. Den
vill jag dock knappa in i NWC och lyssna på innan jag
bestämmer mig slutgiltigt. Det är hur som helst en
femstämmig historia på tyska som skiljer sig
stilmässigt från vad vi gjort tidigare, men det ser
jag bara som en fördel.

Margot lär komma tillbaka också, nu när vi har lite
mer erfarenhet av sånger där man inte följer varandra
rytmmässigt. ;-)

Så. Hoppas att det kan ge lite inspiration till er. Ha
en härlig vintervecka, och bryt inga ben i onödan. Vi
ses på måndag!