[Dissonantia] Veckans körmail, v. 3

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Ons Jan 19 04:31:58 PST 2005

Hej, hopp!

Veckans rapport samt uppmaningar:

--------------------------------------

I måndags (17/1) fortsatte arbetet med Todos los
bienes och Cucú. Den här gången kom vi igenom båda två
i något som kan liknas vid "rätt" tempo ("rätt"
betyder naturligtvis i det här, som i så mycket annat,
"det som jag tycker blir bäst"). Mycket bra jobbat!
Jag tror att det kan bli múy bien så småningom!

--------------------------------------

Till nästa körrep (24/1) vill jag att ni fortsätter
att kika på dessa två låtar, samt lyssnar igenom
relevant stämma på Fata la Parte. Några allmänna
hållpunkter att tänka på när ni repar:

Alla stämmor: se till att bli bekanta med texten!
Stavelseplaceringen är visserligen utmärkt (som i "man
har märkt ut den", alltså), men inte alltid intuitiv.
Jag begär inte (ännu...) att ni ska kunna texterna
utantill, men se till att ni har ett hum om dem, i
alla fall.

Altar och basar: träna särskilt på er ingång i Cucú!
Jag vet att den inte är det lättaste, men jag är
övertygad om att ni kan få till det!

Tenorstämman: kika lite extra på övergången från
B-musiken till A-musiken i Cucú. Allting hänger på att
du kommer in rätt där. (Ingen press, nu. ;-P)

Sopraner: tänk på vokalplaceringen på de höga tonerna.
Ni har en lätt tendens att lägga vokalerna väldigt
långt bak i munnen - försök att lägga fram dem på
samma sätt som vi gör med a:et i uppsjungningsövningen
"bra-ee". Då kommer texten fram lite bättre, vilket,
med tanke på alla diftonger som spanskan dras med, är
viktigt att tänka på.

----------------------------------

Förutsatt att jag inte faller ihop i en trött hög i
helgen och inte orkar planera något tänkte jag
dessutom ha en ordentlig genomgång av spanskt uttal
innan själva sjungandet. MYCKET VIKTIGT ATT NI KOMMER
PÅ DETTA om ni inte redan är FULLSTÄNDIGT säkra på er
spanska. Jag vet att jag tjatar mycket om uttal, men
det gör verkligen all skillnad i världen för en kör.
Ett konsekvent (och korrekt!) uttal känns
professionellt, välgenomtänkt och bara, liksom, rätt.
Jag kommer alltså be er tänka mer på hur ni uttalar
även konstiga utländska ord.

Lev väl under veckan!

Sara

PS. För alla som tyckte att Cucú fastnade obehagligt
hårt i hjärnbarken kan jag meddela att den gick runt,
runt i mitt huvud hela natten till tisdagen. I
varierande stämmor, dessutom. Ni behöver alltså inte
planera någon hämnd gentemot mig för den sakens skull
- jag har redan fått mitt straff. DS.