[Dissonantia] Sjunga på lajv!

Terese Vesterlund teresewester at hotmail.com
Tors Juli 14 11:59:25 PDT 2005

Hej på er!

Jag har fått en förfrågan från mina glada lajvarvänner om inte kören eller
delar av den vill vara med och spela/sjunga på ett lajv, "Orines gästabud"
(tidigare "Svart Himmel"), som kommer att utspelas någonstans i
Uppsalatrakten antingen den 24/9 eller 8/10.

Det kommer vara ett årligt gästabud hemma hos en högt uppsatt dam, och
sträcka sig från ca lunchtid till någon gång sent på natten/tidigt på
morgonen. Vi kommer inte att få något betalt, men det bjuds på mat och är
meningen att vi inte ska behöva betala för transport och liknande.
Man deltar i lajvet precis hur mycket/lite man själv vill, antingen bara
sjunger och går "off" mellan varven eller så kan man få en mer utpräglad
roll.

Bra att veta: Lajvet är ett försök att spränga de vanliga könstereotypa
mönstren och har därför tre istället för två genus, vilket naturligtvis
kommer få vissa konsekvenser även för klädseln. Grunden är
medeltid/renässans men med några mindre modifikationer, alltså inga
jätteprojekt. Det kommer finnas lite kläder att låna om man inte har egna.
Mer information om lajvet och genussystemet finns på den något röriga
hemsidan, www.nyaga.net. Eventuella frågor skickar man till Julia Holm på
ozelote at nyaga.net eller till sh at nyaga.net.

Repertoaren kommer vara något begränsad pga den lite annorlunda idén, med
andra ord inget "hon och han och deras eviga kärlek", men ändå ett trevligt
tillfälle att få sjunga något annat än psalmer :) Jag tycker det låter
ganska locknade, vad tycker ni?

Önskvärt är att vi ger besked i början av augusti, och om man vill ha en
roll helst tidigare än så.

Hoppas ni har det bra i sommarvärmen! Själv tänker jag köpa en liten fånig
pool att svalka sig i så fort jag fått lön...

/Terese