[Dissonantia] Veckans körmail, v. 22

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tors Juni 2 08:31:13 PDT 2005

Hej på kören!

Så var det dags igen. Här har ni veckans körinfo:

-------------------------------

I måndags (30/5) fortsatte vi att jobba med Margot,
och drog igenom alla åtta verserna. I teorin, i alla
fall. Dessutom fick ni en alldeles sprillans ny spansk
visa: Virgen bendita sin par, av Pedro de Escobar.
Sist men inte minst drog vi igenom Hans B., bara för
skojs skull.

-------------------------------

Nästa vecka (6/6 - inga nationaldagar ska komma i
vägen för oss, inte!) vill jag fortsätta jobba med
Virgen Bendita, i första hand. Theo har lagt in den i
NWC, så om den inte redan har kommit upp på hemsidan,
så gissar jag att den snart gör det.

Jag kommer även att vilja dra igenom hela Margot, från
början till slut, åtta verser, nio refränger, så jag
föreslår att ni bekantar er med texten. Ett par
uttalssaker som är lite svåra:

1. "rencontré" i vers 1 & 2 ska uttalas typ
"rånnkånntré". Det första "e":et uttalas alltså inte
som det ser ut för.

2. slutkonsonanter uttalas (nästan) aldrig. "S'il y
meurt je perds ma peine" blir alltså (typ): "s'il i
mör schö per ma pännö", där "sch" representerar ett
tonat sje-ljud (som i engelskans "measure").

3. finala e:n uttalas som ett centralt, "halvrundat"
ö-ljud. Pluta inte riktigt lika mycket med läpparna
som vid ett mälardalskt 'ö' - det påminner mer om
vokalljudet i engelskans "girl".

Nog med sådant. För att göra språkförvirringen total
vid nästa rep, vill jag även dra igenom So Trinken, så
börja påminna er om hur den låter. Ni har kunnat den
utantill, så den borde gå rätt snabbt att fräscha upp,
tycker jag.

Det var det. Hoppas att ni får en trevlig helg och att
vi ses på måndag hela bunten!