[Dissonantia] Veckans körmail, v. 39

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tis Sep 27 00:32:15 PDT 2005

Hej på er, fantastiska körmänniskor!

Och tack för igår! Trots ett manfall som var betydligt
större än vanligt, tycker jag att det gick bra och var
roligt. Hoppas att ni känner likadant.

----------------------------

Igår (26/9) kom vi igenom hela Drink to me, liksom en
ny låt: Xicochi. Den sistnämna sjunges på nahuatl, och
är en "Alleluia-visa" i stil med Hanacpachap (fast på
ett helt annat språk, då. Och med en helt annan rytm.
Och en helt annan melodi. Men ändå).

----------------------------

Till nästa vecka (3/10), som kommer att vara den sista
övningen vi har innan gudstjänsten i Helga Tref den
nionde, räknar jag med att ni alla har stenkoll på era
stämmor på de tre låtar vi ska sjunga då: Virgen
Bendita, Hanacpachap och Falalalán. Vi ska gå igenom
uttalet på de två "nya" verserna på VB, men titta
gärna på dem hemma. Med hjälp av den spanska
uttalsguiden ni har fått borde det allra mesta gå att
lura ut. Men, som sagt, repet kommer att ägnas åt de
tre låtarna i första hand, så SE TILL ATT DE SITTER!

I övrigt räknar jag även med att de som inte var med
på repet igår på egen hand går igenom resten av Drink
to me, så att vi inte behöver traggla igenom den igen.
Nu ligger Xicochi inte uppe på hemsidan än (om nu inte
Theo har suttit uppe halva natten, vilket vore dumt,
eftersom sömn är BRA), men när den i sinom tid kommer
upp vill jag även att folk lyssnar igenom den.

Apropos just Xicochi:

Altar: som ni märkte har ni en oerhört viktig roll att
spela i just Xicochi, eftersom ni är "försångare" på
ett par ställen. Extra viktigt att ni har koll på den,
alltså. Och jag menar verkligen *stenkoll*, nu.

Alla stämmor: rytmen i Xicochi är knivig, ja, men
läcker. För att det ska funka måste alla vara överens.
Gå därför (när ni kan) in på hemsidan och sätt den på
repeat ett tiotal gånger (med alla stämmor), så att ni
får in den i ryggmärgen.

Alla praktiska detaljer om gudstjänsten den nionde
löser vi nästa måndag. Ha det fint till dess, och
träna flitigt, så att vi inte behöver traggla stämmor
ad nauseam då. ;-)

Eder evigt trogna maestra,