[Dissonantia] Veckans körmail, v. 11

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Mon Mars 13 23:50:09 PST 2006

Hej på er!

Beklagar den allmänna bristen på körmail på sistone.
Jag ska försöka bättra mig.

Först och främst: jag börjar bli lite orolig inför Den
Stora Uppsjungningen (tm). Datum är visserligen inte
satt, men vi har väl som mest två månader på oss att
träna inför den, och hittills har närvaron den här
terminen varit... tja, låt oss säga att det finns
utrymme för förbättring. Nu vet jag att det i de allra
flesta fall handlar om väldigt bra orsaker för att
inte komma, men tyvärr ställer det till en del
problem. När bara hälften (om ens det) kan komma på
ett rep, så är det på sätt och vis lite bortkastad
tid, eftersom vad vi än går igenom där måste upprepas
när hela kören är samlad. Som det är nu vet jag inte
vem som kan vilka låtar, och hur det kommer att låta
när alla sjunger tillsammans, för det är ju så att
även om alla individuellt kan sina stämmor, så innebär
det inte automatiskt att det låter bra när man alla
dessa individer slås ihop till en kör. Det för det
även väldigt svårt för mig att planera kommande rep.
Ser ni problemet?

Jag vill verkligen inte ställa ett ultimatum i den här
frågan, för sådant är trist, men om vi inte kan få
repa ihop ALLIHOP åtminstone ett par gånger innan
uppsjungningen, så är jag inte så säker på att vi
borde sjunga upp alls. Det vore kul att avsluta min
nuvarande karriär som körledare med en stor konsert,
men det vore jättetrist om den konserten inte gick
bra.

Hursomhelst, vidare till det vanliga körmailet:

-------------------------------

I går (13/3) sjöng vi igenom Hanacpachap och Xicochi
riktigt ordentligt, och även So Trinken lite snabbt.
Ni gjorde ett jättebra jobb, framför allt när det
gäller att följa mina signaler, men även annars.
Bravo! Fortsätt så!

-------------------------------

Nästa vecka (20/3) tänkte jag att vi kunde köra lite
tyskt. Vi ska jobba en gång till på Hans Trinken (jag
vet - hemsk grammatik!), och så ska vi gå igenom Ach
Elslein. Jag tar med extra noter till dem som inte
har, men jag vill att ALLA (utan undantag) lyssnar
igenom åtminstone melodin och sin egen stämma på
hemsidan (sopranerna lyssnar naturligtvis på sin
stämma två gånger, för att det ska bli rättvist). Folk
som inte var med igår lyssnar förslagsvis även igenom
Hanacpachap och Xicochi när ni ändå är inne på
hemsidan.

Så, det var det. Träna duktigt, nu, och försök att
komma på måndag, är ni snälla.

Lev väl!

Sara