[Dissonantia] Veckans (mer ordentliga) körmail, v. 18

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tors May 4 07:48:59 PDT 2006

Hej på er!

Eftersom jag nu lovade er ett mer ordentligt körmail,
så ska ni väl få ett också. ;-)

--------------------------

I måndags (1/5) sjöng vi igenom en massa saker: Drink
to me, Hanacpachap, Pastime, Elslein, Her wiert och (i
all hast, och med alldeles för få noter) Dindirindin.
Jag kan ha glömt något - mitt minne verkar
teflonbelagt idag.

--------------------------

Det börjar dra ihop sig till konsert, vilket innebär
att jag inte tänker be er titta på någon särskild sång
till nästa veckas rep, utan vara beredda på allt. Ni
vet själva vad som sitter mindre bra hos er.

DOCK vill jag slå ett extra litet slag för
Dindirindin, som (vilket påpekades för mig i förra
veckan) flera av våra "nyare" korister inte har varit
med om att harva i åratal. För deras skull (och för er
andras, om minnet behöver fräschas upp), tänkte jag
snabbt gå igenom vårt arrangemang på den.

Sången börjar med fyra repriser av refrängen
("dindirin, dindirin, dindirin daña, dindirin din"),
där vi lägger på en stämma i taget; först sopraner,
sedan altar i nästa repris, sedan tenor, sedan basar.
När alla är med sjunger vi igenom alla tre verserna
(återkommer till texten), och avslutar med refrängen.
Refrängen tas om två gånger mellan verserna, liksom
sist. Titta upp på mig för dynamik. Lite ritardando
(nedsaktning av tempot) i slutet på varje vers - dock
mindre än ni gjorde i måndags!! - och speciellt i vers
tre, när sångens (något överraskande) budskap kommer.
Var alltså noga med att följa mitt tempo!

Med mig än så länge? Bra!

Vad gäller texten: vi (läs: jag) har lagt in en till
vers, mellan de två som står i era notblad. Den
nytillkomna versen består helt enkelt av den andra
hälften av första versen, och den första hälften av
andra versen. Alltså, för att schematisera:

Vers 1

Rad A
Rad B

Vers 2

Rad B
Rad C

Vers 3

Rad C
Rad D

Så. Svårare än så är det inte. Den ligger uppe på
hemsidan, så titta på den ett par gånger, är ni
snälla.

----------------------------

Nästa vecka repar vi som vanligt på måndag, och sedan
även på torsdag klockan 18.00 (observera tiden!) Jag
siktar på att dra igenom hela programmet på torsdagen,
så vi kan behöva lite tid på oss. Punktlighet anmodas
alltså. Lokal blir Eriksbergskyrkan, som vanligt.

Sist, men inte minst, glöm nu inte bort att göra
reklam för konserten! Massmaila vänner och bekanta,
och gör dem medvetna om hur gärna de vill komma!

Ha det gôtt, allesammans!

Eder trogna,