[Dissonantia] Veckans körmail, v 42

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tors Okt 19 06:58:14 PDT 2006

Hej på folket!

Bara ett snabbt körmail den här veckan, mest för att informera om vad vi har gjort, och även påminna om vad vi ska göra.

-------------------------

Som ni vet leder (nästan) allt vi gör just nu upp mot terminens uppsjungning på första advent (3:e december). Jag har tidigare föreslagit en repertoar till den, och eftersom jag inte har hört någon kritik tänker jag härmed fastslå den. (Kördiktatur är BRA! :-) )

Ergo: låtar till den 3:e blir:

* Adeste Fideles (den kommer snart - titta gärna på den om ni vill)
* Carol of the Bells
* Soleta (om vi kan få den förbi prästen...)
* Verbum Caro Factum Est (repetition också snart)

Därtill kommer psalm 24, som Elisabeth (kantorn) ville att vi skulle lära oss.

Som ni ser blir det en del lite knivigare låtar. Eller, tja, två: Soleta och CotB. Det är alltså viktigt att ni jobbar på dem hemmavid också. Själv kan jag stolt meddela att jag tränar på både Soleta och CotB regelbundet. Okej, för det mesta lite ofrivilligt, eftersom jag tenderar att vakna med endera i huvudet och sedan nynna den oavbrutet hela dagen, men ändå!

Nu har vi kommit igenom hela Soleta, så nästa måndag (23:e) kommer vi att dra igenom den som den ska låta, med en ABBA-struktur (som i a-musik resp. b-musik snarare än 70-talspop). Vi kommer även att titta på nyanser. Planen är även att komma igenom mer av CotB - helst hela. Båda de två sångerna måste vara snortajta för att funka, så räkna med mycket tränande där.

Så. Jag tror att det var det hela. Ta hand om er, allihop, och träna flitigt och oavbrutet!

Eder, etc., etc.