[Dissonantia] Veckans körmail, v. 2

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Ons Jan 10 07:40:20 PST 2007

Hej, allihop, och välkomna tillbaka efter jullovet!

Det var roligt att se er i måndags, och ännu roligare att äntligen få sjunga ihop igen! Nu sjöng vi visserligen inte så mycket som vi brukar, men vi tog oss ändå igenom Soleta igen, och mindes hur våra stämmor gick. Med tanke på att det var ett tag sedan vi sjöng den måste jag säga att det gick över förväntan bra! För er som inte var där kan jag meddela att vi bestämde oss för att sjunga den som en ABBA-sättning - fiskbullarna, inte popgruppen.

Vi hade även ett lite längre fikamöte, där vi bestämde oss för hur vi vill göra i vår. Vi beslöt oss för att satsa på att göra en vårkonsert, med lite nytt och lite gammalt, även om repertoar naturligtvis inte har bestämts helt och fullt ännu. Jag föreslog även att öka svårighetsgraden lite i fråga om låtar, och satsa mer på saker i stil med Falalán och Soleta, dvs. fler sidor, och lite mer intrikata stämmor. Då och då kan vi slänga in något lite "lättare" också, som omväxling. ;-)

Jag hade med mig lite noter att visa upp, som ni alla verkade positivt inställda till, så vi kör på det. Dessa nyheter är:

* Tleycantimo chocilya (med reservation för stavning...)
* Tant que vivray
* Teresica hermana
* Chi chi li chi

De flesta av dessa borde finnas att hitta på http://www.choralwiki.org, både som pdf och i midi-format för den som vill tjuvträna - och det vill ni väl?

Jag har dessutom hittat en ny skojig sak, som jag skulle vilja att vi provar: Contrapunto bestiale alla mente. Den börjar och slutar med en falala-bit, och sedan har basarna för en gångs skull melodin, vilket väl kunde vara trevligt. Ni får gärna titta på den också: http://www.cpdl.org/wiki/index.php/Contrapunto_bestiale_alla_mente_%28Adriano_Banchieri%29

Andra sånger som har harvats förr, men som kan komma att bli aktuella igen inkluderar E la don och Margot.

Ett par praktiska detaljer har vi också som vi behöver lösa. För det första behöver jag en vikarie för Stina, som kan hålla i kontakterna med Eriksbergskyrkan ang. konsert och så. Det är inte så betungande, och borde inte ta så mycket tid i anspråk. Någon frivillig?

Sedan har vi det här med att lägga upp saker på hemsidan. Theo: har du tid att göra sådant i vår, eller ska vi hitta någon annan som kan få administrativa rättigheter för att göra sådant? Och, i så fall, har vi någon frivillig för det? Jag kan i mån av tid hjälpa till att lägga in saker i NWC.

Och glöm inte att sätta klorna i varenda manlig sångare ni kan hitta, som kan tänkas vara intresserad av att komma med!

Tror att det var allt för min del. Kommer jag på något mer blir det väl ytterligare ett mail senare i veckan.

Må gôtt!