[Dissonantia] Igår, och den 3:e maj

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tis Apr 27 11:49:49 PDT 2004

Hej!

Tack för gårdagens körrepetition; jag tyckte att ni
gjorde en finfin insats allihop.

Som en del av vår uppgraderade kör (Dissonantia 2.0)
beslutades det att det varje vecka skulle skickas ut
ett mail som dels beskriver vad som gjordes föregående
körrep, dels informerar om vad vi ska göra härnäst.
Det här är ett sådant mail. ;-)

På gårdagens körövning gick vi igenom All världen nu
sig gläder, Now is the month, och Ecco la Primavera.

Det beslutades att All världen i kyrkan kommer att
sjungas till texten till psalmen "Den blomstertid nu
kommer", vers 1-3 (vers 2 och 3 står med på
"ursprungsnotpappret" som kursiva verser, dock i
omvänd ordning). Theo ska lägga upp en version på
hemsidan
(http://www.thule.vas.nu/dissonantia/index.htm) med
"rätt" text.

Vidare kommer Ecco la Primavera att sjungas
tvåstämmigt, med dam- resp. herrstämma, med startton
på C# för överstämman, och F# för understämman. Även
här kommer Theo lägga upp en version på hemsidan i
rätt tonart.

Gårdagens teorilektion (det kommer förmodligen inte
bli ett regelbundet inslag, men om jag kommer på något
som behöver gås igenom, så blir det teori och
övningar) handlade om stöd och ansats. Gör gärna
övningarna för er själva hemma för att jobba upp er
stödteknik, och tänk på att använda stödet även när ni
tränar inför kören!!

Nästa övning blir på måndag, den 3:e maj, och då
kommer vi att fortsätta slipa på All världen, Now is,
och Ecco. Titta på era stämmor hemma, med fokus på de
ställen ni är osäkra på/tyckte var ologiska. Titta
även på texten, så att ni blir bekanta med den. Vi
kommer att jobba med vokal- och stavelseplacering.

Nyckelorden för sångerna är:

All världen: helig fröjd
Now is: vårglädje och "konspiratoriska viskningar"
(det sistnämnda endast för pianopartierna)
Ecco: Pamp

Det var allt för mig. Ha en trevlig valborgsmäss och
lev väl i allmänhet!