[Dissonantia] Veckans körmail, v. 45

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tors Nov 4 14:54:43 PST 2004

Hej på er!

Här kommer äntligen veckans körmail. Jag ber om ursäkt
för förseningen - jag är väl medveten om att ni alla
har väntat med spänning och otålighet. ;-)

Först en liten allmän förmaning: utan att peka på
någon särskild har jag märkt att folk har börjat komma
lite sent till repen. Jag är medveten om att min egen
försening på matfronten säkert har uppmuntrat till att
inte vara i tid till kvart över sju, men när folk
kommer en kvart, tjugo minuter för sent så äter det en
väldig massa tid från våra repetitioner. Och nu börjar
det brinna i knutarna inför uppsjungningen. Därför
föreslår jag följande: jag ser till att vara
färdigäten till kvart över sju, ni ser till att vara
där vid det laget. Vad sägs?

Nåväl: onwards!

---------------------

I måndags (1/11) fortsatte vi att kika på Remember,
och provade ut en ny sättning av den. Sättningen i
fråga ser ut som följer:

* Allmänt gäller att vi har lagt in en repris på
B-musiken (de två sista systemen)

* vers 1, A-musiken samt första genomsjungningen av
B-musiken: bara sopraner

* vers 1, reprisen av B-musiken: sopraner + bas

* v. 2: alla. Kodord: ångest och förtvivlan

* v. 3: alla. Kodord: halleluja!

* v. 4 (som är vers 9 i noterna, )A-musiken: unison
(alla sjunger sopranstämman)

* v. 4, B-musiken: uppdelat i stämmor igen. Ritardando
på slutet.

Vi sjöng även igenom Alta tri, vilket jag tycker gick
väldigt bra. En särskild eloge till basarna, som
aldrig hade sjungit den tidigare, men som ändå
lyckades ta sig igenom hela stycket.

Dessutom kan jag med glädje meddela att vi sjöng
igenom So Trinken NOTLÖST, och med den äran. Bravo!
(Glöm inte bort den nu, bara...)

-----------------------

Till nästa vecka (8/11) gäller följande: Vi kommer att
koncentrera oss på God Rest Ye, så lyssna igenom den,
alla stämmor! Har vi tid kommer vi även att kika en
smula på Rey a quien, för att se vilken av de två vi
tror oss kunna klara av bäst den 4:e. Även den kan ni
alltså med fördel lyssna igenom på egen hand.

I allmänhet gäller fram till uppsjungningen att se
till att ni kan de aktuella styckena, dvs. Remember,
Alta Tri, God Rest Ye och (än så länge) Rey a quien.
DETTA GÄLLER INFÖR ALLA TRÄNINGAR FRAM TILL DEN 4:E!!!
Men det hade ni säkert redan listat ut.

Det var det för min del. Glöm inte att kolla om/när ni
har fika i framtiden, och att höra av er till Lina
alt. försöka byta med någon om ni får förhinder.

Ha't mysigt i höstmörkret!

Sara

___________________________________________________________ALL-NEW Yahoo! Messenger - all new features - even more fun! http://uk.messenger.yahoo.com