[Dissonantia] Veckans körmail, v. 46

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Ons Nov 10 09:58:34 PST 2004

Hej på er!

Grårusk och regntunga skyar - då är det tur att man
har ett körmail att se fram emot, eller vad säger ni?
;-)

-------------------

I måndags (8/11) jobbade vi primärt med God Rest Ye,
vilken vi också kom igenom med den äran. Bra jobbat,
allihop! Vi tittade som hastigast på Rey a quien, och
kom fram till att även om den kan komma att bli
jättebra, kommer den att ta mycket mer jobb än
Rememer, God Rest och Alta tri, varför vi kommer att
koncentrera oss på de sistnämnda. Vi sjöng även igenom
Alta tri ett par varv innan det var dags för fika.

-------------------

Nästa rep (15/11) tänkte jag att vi skulle jobba lite
på "samsjungenheten" inom stämmorna, för att försöka
strama åt sångerna lite. Det tänkte jag ägna kanske
den första timmen åt. Sedan blir det Remember och God
Rest för hela slanten under resten av repet.
*Naturligtvis* ska ni även försäkra er om att ni kan
era stämmor till Alta Tri.

Lite allmänt: vi har nu tre övningstillfällen kvar
till gudtjänsten, vilket känns som en ganska trygg
marginal. Nu kan vi jobba på att verkligen sätta de
här sångerna och lägga till nyanser, artikulation,
inbördes klangfärg inom stämmorna, etc. Jag hoppas att
det är något som ni är villiga att lägga ner lite
energi på, för det är sådana saker som utmärker en
duktig kör, och det är vi ju!

Under de här tre veckorna som återstår, jobba inte
bara med att lära er melodierna, utan försök även få
in så mycket av texterna som möjligt. (Definitivt
besked om vilka verser av God Rest som kommer med får
ni på måndag, men den första är ett givet.) Orsaken
till att jag vill att ni gör det är att det gör er
mindre bundna vid noterna, vilket i sin tur leder till
att ni kan titta upp och följa mig mycket bättre.
Självklart får ni ha med er noterna på uppsjungningen,
men om ni slipper stå med näsan i dem hela tiden så
blir livet mycket lättare.

---------------------

Slutligen: lite allmän info om själva
uppsjungningsdagen, den fjärde december. Gudstjänsten
börjar klockan elva, och jag vill se er på plats
klockan halv tio. Som jag förklarade i måndags beror
den tidiga samlingstiden på ett antal punkter:

* Församlingen har en otäck vana att dyka upp TIDIGT,
och när de börjar komma blir det svårt för oss att
öva.

* Tidigt en lördagsmorgon behöver man ta längre tid på
sig med uppsjungningen än på en måndagskväll - framför
allt om man ska sjunga över sådana register som många
utav er kommer att göra.

* Vi behöver dra igenom åtminstone början och slutet
på alla våra sånger, för att dubbelkolla att de
sitter.

* Jag behöver hitta prästen och bestämma när under
gudstjänsten vi faktiskt ska sjunga. Sedan måste jag
meddela er om det, och därefter ska vi alla hitta våra
psalmböcker, dricka ett sista glas vatten, gå på
toaletten, snyta oss, knyta skorna, kamma håret och
komma på plats, vilket tar längre tid än man tror.

Alltså: halv tio den fjärde är tiden som gäller. Och
kom i tid!! Om det är viktigt på vanliga rep så är det
tredubbelt viktigt på uppsjungningsdagarna. Ursäkter
som inte börjar med "Doktorn ville egentligen inte
släppa iväg mig" godtages icke!

Kläder: allmänt gäller helt, rent och prydligt. Rent
specifikt funderade jag på om vi skulle kunna få till
det så, att vi alla har på oss svart nedtill och vitt
upptill. Är det någon som inte har/kan låna ihop en
sådan mundering? Diskussionen är öppen!

Det här blev ett långt och rätt infospäckat mail,
märker jag... Nåja, jag hoppas att ni får en härlig
vecka, trots vädret, och att vi ses på måndag!

Ha't!

Sara

___________________________________________________________ALL-NEW Yahoo! Messenger - all new features - even more fun! http://uk.messenger.yahoo.com