[Dissonantia] Veckans körmail, v. 47

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Ons Nov 17 14:23:13 PST 2004

Hej på er!

Nedräkningen har börjat: bara två rep kvar till Den
Stora Uppsjungningen (tm). Det ni! ;-) Without further
ado:

-------------------------

I måndags (15/11) tränade vi lite samsjungning i
stämmorna. Jag hoppas att ni känner att det gav
någonting - om inte annat, så en medvetenhet om era
egna röster i jämförelse med era stämkamraters.
Samsjungenhet är inget man har, utan någonting man
tränar fram. Försök därför att tänka på det under
repen i framtiden också!

Vi gick även igenom God Rest Ye och bestämde oss för
att det blir verserna 1, 3 och 6 som gäller. På det
sättet slipper folk höra fel på "the which his mother
Mary" i vers 2 och sopranerna slipper falla ihop i
skrattparoxymer... ;-)

Vi hann även köra igenom Remember och Alta Tri, som
hastigast.

------------------------------

Till nästa vecka (22/11): Jag kommer från och med nu
räkna med att alla kan sina stämmor. Vi kommer att
titta lite på Remember, framför allt ingången i vers 2
(där altar och tenorer kommer in) och övergången
mellan det unisona till det fyrstämmiga i vers 4 (9),
men förutom det räknar jag kallt med att inte behöva
älta stämmorna. Vet ni med er att det är något som
inte sitter ordentligt, titta på det på egen hand!

Jag tänker också helt fräckt begära att ni lär er
texterna så pass att ni till den 29:e ligger på
"snegelstadiet", dvs ni kanske behöver kika på texten
då och då, men utan att konstant ha näsan i noterna.
Ett tips är att börja öva in saker redan nu. Nynna i
duschen, på cykeln, i bussen, medan ni diskar, och
försök komma ihåg hur verserna gick! Det brukar
fungera för mig, i alla fall.

Det vi framför allt ska titta på nästa vecka är:

* starter

* avslut (inkl. ritardando)

* nyanser

* tempo (det är det tempo jag slår in som gäller, inte
det som just du helst skulle vilja ha)

Efter det vet vi förhoppningsvis var vi ska lägga in
det slutgiltiga krutet den 29:e, så att vi kan ge
symötisterna en riktig toppenkonsert!

Det jag alltså vill att ni ska göra till nästa vecka
är:

* se till att ni kan era stämmor

* lär er så mycket av texterna utantill som möjligt

* tänk på de nyanser och uttryck vi redan har stoppat
in i sångerna när ni övar - t.ex. "lyften" i Remember.

* ha en riktigt trevlig vecka, så att ni kan komma med
en massa positiv energi till kören!

Vi ses på måndag!

Maestran