[Dissonantia] Veckans (något försenade) körmail

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Fre Okt 1 09:12:36 PDT 2004

Hej på er!

Äntligen har jag fått ändan ur och kan skicka iväg
veckans mail. Ber om ursäkt för förseningen.

Innan jag börjar med den sedvanliga uppräkningen av
vad vi har gjort och vad vi ska göra, vill jag bara
påminna om ett par saker:

* Kom i tid om möjligt bara är! För er egen skull så
väl som för min. Att missa uppsjungningen känns kanske
inte som någon större katastrof, men det tär lite
extra på era stämband, och kan i längden vara
skadligt. Vet ni med er i förväg att ni blir sena, hör
gärna av er till mig och säg det, så att jag vet.
(Numera kan man SMS:a mig på telefonnummer 070-632 86
19. Räkna inte med att telefonen jämt är på, så att ni
kan ringa, men jag lovar att kolla meddelanden medan
jag slänger i mig min mat innan kören.)

* Kan ni inte komma, meddela mig, så att jag kan
planera för manfallet. Om ingen av sopranerna kan
komma är det kanske läge att ta upp en låt där de
andra stämmorna behöver repas lite extra. Ring,
smessa, eller maila!

*Slutligen: Det här kanske låter fånigt, men håll reda
på era noter. Jag ska försöka ta med mig ett par extra
kopior av det vi håller på med, men i slutändan är det
ert ansvar att ta med era noter till kören. Händer det
någon gång ibland så kommer jag inte skälla ut er, men
jag har hört om andra körer där folk har satt det lite
i system för att slippa ta ansvar för noterna, och det
vill jag inte ska hända.

And now for something completely different:

I måndags (27:e september) gick vi igenom vers 2-4 på
Riu riu chiu, samt (något hafsigt) vers 2-3 på
Elslein. Därefter tog vi itu med So trinken, och kom
igenom ca. två tredjedelar av den (fram till "trinks
gar aus"-biten). Bra jobbat, allihop! Fortsätt så här,
så är jag övertygad om att vi kan sätta den riktigt
bra!

Nästa gång (4/10) vill jag fortsätta med So trinken,
så att vi kommer igenom hela och kan börja slipa på
den. Målet är att ni ska kunna den UTANTILL om ett par
veckor (text och melodi), så jag rekommenderar att ni
börjar träna på att sjunga den utan stöd av text och
noter. Jättenyttigt!

Jag vill även gå igenom vers 3 på Elslein lite mer
noggrant, så att vi kan börja titta på nyanseringar av
den. Jag ska komma ihåg att ta med mig extra kopior av
noterna på både den och Riu till er som inte har dem,
men tills dess kan ni titta på hemsidan, där både
noter och MIDI-filer ligger uppe.

Så, till nästa vecka: lyssna/titta igenom era stämmor!
Detta är extra viktigt för er som inte var med förra
veckan. En kort repetition av varje stämma kommer att
ges på plats, men jag kommer att räkna med att ni har
lite koll redan när ni kommer dit.

Det var allt från mig. Ha en fantastisk helg!

Sara

___________________________________________________________ALL-NEW Yahoo! Messenger - all new features - even more fun!  http://uk.messenger.yahoo.com