[Dissonantia] Veckans körmail, vecka 41

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Ons Okt 6 11:52:05 PDT 2004

Hej på er!

Så var det dags för veckans sammanfattning och
framtidsplanering.

---------------------------------

I måndags (4/10) tittade vi planenligt igenom vers 3
på Elslein och slipade lite mer på sången som helhet.
Framför allt rytmmässigt behöver vi vara försiktiga,
eftersom understämmorna ofta har kontrarytmer och
ligger i opposition till varandra. Även om vi inte
kommer att ta upp Elslein de närmaste veckorna får ni
gärna lyssna/sjunga igenom era stämmor då och då för
att hålla den i minnet.

Vi gick även igenom den sista biten på So trinken, och
repade igenom hela stycket ett par gånger. Bra jobbat,
allihop!

Till nästa måndag (11/10) vill jag att ni repar in So
trinken riktigt ordentligt. Vi kommer att fortsätta
lite med den, för att verkligen få in den i
ryggmärgen. Som jag nämnde förra veckan vill jag att
ni ska kunna den utantill, så nästa vecka blir det ett
par genomgångar MED noter, följt av någon/några UTAN.
You have been warned. Vi kommer även att träna den i
snigeltempo, så förbered er på det.

Ni har även fått ut noter på Rey a quien och God rest
ye merry gentlemen - två stycken som några av er
känner igen sedan tidigare, och som är nya för andra.
Som alltid: lyssna gärna igenom era stämmor i förväg,
så att ni vet hur de låter. God rest ye är ganska
okomplicerad, men det samma kan tyvärr inte sägas om
Rey a quien. Titta särskilt noga på frasen som börjar
på andra halvan av andra systemet, första sidan
("trino y uno y uno y tres"), och lägg märke till de
olika stavelseplaceringar och rytmer som äger rum i de
olika stämmorna. DETTA GÄLLER ÄVEN ER SOM HAR GJORT
DEN FÖRR!! Vi fick inte till det då, det ska vi banne
mig få nu! ;-)

Det tror jag var allt. Ha en bra vecka, så ses vi på
måndag!

Sara

PS. Den där serielänken jag lovade att skicka i
måndags:

http://www.sluggy.com

Och för dem utav er som med mig funderade över vad
"nerf" (engelska) egentligen var, har Oxford English
Dictionary följande att säga: "A type of foam rubber
used esp. in the manufacture of children's toys and
sports equipment." Typ skumgummi, om man läser
exemplen. Så nu vet ni det! ;-)  DS.

___________________________________________________________ALL-NEW Yahoo! Messenger - all new features - even more fun!  http://uk.messenger.yahoo.com