[Dissonantia] Veckans körmail, v. 44

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tis Okt 26 15:12:55 PDT 2004

Hej på er!

Glädjen är stor: här kommer veckans körmail, och redan
på en tisdag! Jag ber om ursäkt för bristen på dito
förra veckan, men skyller på att jag låg hemma med
magkrångel i två dagar, och sedan fick stressa för att
hinna med allting som behövdes hinna med den veckan.
Körmailet hamnade i skymundan. Men åter till veckans
aktiviteter:

------------------
Igår (25:e oktober) försökte vi hinna med en hel del.
Därav den stundom mycket hafsiga genomgången - mea
culpa: bättring utlovas till nästa vecka. Först hade
vi en gehörsövning med den franska julsången Orientis
Partibus, sedan sjöng vi igenom So Trinken igen. Ska
jag vara ärlig är jag lite besviken på att den
fortfarande inte sitter som den ska, och att ni
fortfarande behöver noter. Skärpning, folket! Ni hade
den i utantill-läxa till för flera veckor sedan: den
borde sitta som berg vid det här laget.

Hursomhelst, efter So Trinken gick vi igenom en ny
sång: Remember, O Thou Man - en engelsk carol med viss
doft av svavel... Starkt jobbat med stämmorna där!
Fläckvis halka, visserligen, men jag skulle säga att
den har klar potential att bli riktigt tjusig.

Slutligen ilade vi oss igenom de olika stämmorna på
God Rest Ye, och konstaterade att Caligula måste ha
skrivit altstämman, och Markisen de Sade basstämman,
eftersom de har vissa sadistiska drag. Men det ska vi
väl inte låta hindra oss? ;-)

---------------------

Nästa vecka ska vi fortsätta titta lite på Remember,
så repetera stämmorna och börja titta på de övriga
verserna. Det är alltså vers 1-3+9 som gäller. Vi ska
även fundera lite på hur vi ska arr:a upp den på bästa
sätt. Jag har några idéer, men alla synpunkter är
välkomna!

Vi ska även gå igenom God Rest Ye i lugnare tempo, och
försöka få till den. JÄTTEVIKTIGT att ni har lyssnat
igenom era stämmor innan dess!! Jag gissar att den hör
till kategorin sånger som är svår att få in, men som
sedan sitter i ryggmärgen, så se till att börja harva
in den redan nu.

Vi kommer även att sjunga igenom So trinken HELT UTAN
NOTER en gång, så förbered er på det. Inga ursäkter
godtages och det blir ingen "första gång med noter",
utan det är bara att plugga in den hemma. Kördiktatorn
har talat!

------------------------

Slutligen börjar det bli hög tid att slutbestämma
repertoaren inför gudstjänstsjungandet den 4:e
december. Jag föreslår att vi låter oss nöja med tre
sånger, så att vi verkligen kan koncentrera oss på
dem. Vidare föreslår jag (men detta är verkligen bara
ett förslag, så protestera gärna) följande tre sånger:

* Remember
* God Rest Ye
* Rey a quien

Alternativt skulle vi kunna försöka få in antingen
Alta Trinita Beata (skapligt lätt) eller Orientis
Partibus i uppträdningsbart skick. Däremot kan vi inte
ta In dulci ett tredje år i rad, så anhängare därav
får tyvärr låta sig nöja med annat. Åsikter?
Synpunkter? Maila till listan, så diskuterar vi!

Ha det fint, folket!

Sara

___________________________________________________________ALL-NEW Yahoo! Messenger - all new features - even more fun!  http://uk.messenger.yahoo.com