[Dissonantia] Körmail, måndagen 13:e september

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tis Sep 14 14:53:03 PDT 2004

Hej på er!

Välkomna tillbaka efter det förlängda
sommaruppehållet! Jag hoppas att ni alla har haft det
bra. Ett särskilt välkomnande går naturligtvis till
våra nykomlingar: Kajsa, Katherina, Anders och P7 (i
fallande stämordning).

Förutom att sjunga en smula, ägnade vi måndagens
körrep åt att planera lite inför höstens aktiviteter.
Klart är att vi kommer att sjunga på gudstjänst i
Eriksbergskyrkan någon gång under senhösten, men vi
pratade även om att försöka leta efter något annat
tillfälle att framträda på. Inget konkret sades, men
folk ombeds härmed att hålla öron och ögon öppna! Vi
var dessutom överlag mycket positivt inställda till
att fortsätta med inspelningsförsöken, men just den
aspekten av verksamheten överlämnar jag med varm hand
åt Håkan.

Vad gäller höstens repertoar var vi rörande överens om
att vi förutom några nya visor ska återuppta och
finsplipa några "gamla godingar", dels för att hålla
dem vid liv, dels för att ge nya förmågor en chans att
med veteranernas hjälp snabbt ta in sina stämmor. De
sånger som folk ville ta upp igen var:

* Riú riú chiú
* E la don don
* Rey a quien
* In dulci (eller, snarare, In dylci, eftersom det
blir på medeltidsholländska)
* Ay luna que reluzes
* Elslein, och
* Nowell sing we

Förutom dessa pratade vi även om att jobba med lite
nytt material. De sånger som låg på förslag var bl.a.

* Que farem del pobre Joan (Cancionero de Upsala)
* Falalalan (Cancionero, den med)
* So trinken wir (tysk dryckesvisa)
* och ett par Mariahymner från England

De sistnämnda bör dyka upp på hemsidan inom (relativt)
kort, om jag förstod Theo rätt. Förvarning utlovas
innan vi tar upp dem.

---------------------------

Inför den 20:e september:

Till nästa vecka vill jag att ni kikar lite på Elslein
och Riú. Ni som inte har sjungit dessa tidigare, och
alltså saknar noter, gå in på hemsidan och lyssna
igenom era stämmor och melodin.

http://www.thule.vas.nu/dissonantia/sanger/sanger_gammal.htm

OBS! Lägg inte för stor vikt på texten till Elslein
när ni tittar på den för första gången. Vi uttalar
saker lite annorlunda (1500-tals bayerntyska), så
skoltyskan kan lägga krokben för er.

Annars vill jag redan nu förvarna att jag fram till
nästa måndag är lite mer upptagen än jag skulle kunna
önska. Ring eller maila gärna om ni har frågor, det är
inget hinder, men se till att ni alla har tittat på
sångerna innan repet, är ni snälla. Jag känner mig
själv, och ju tröttare jag är, desto kortare blir jag
i tonen. Det skulle underlätta betydligt för mig om ni
alla är en smula bekanta med sångerna.

Det var allt från mig för denna gång. Om jag har glömt
något får ni gärna skriva till listan och komplettera.
I vilket fall som helst så får ni ha det så bra tills
nästa vecka, och ta hand om er!

Sara, av Guds nåde körledare. ;-)

___________________________________________________________ALL-NEW Yahoo! Messenger - all new features - even more fun!  http://uk.messenger.yahoo.com