[Dissonantia] Veckans körmail (20/9)

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Ons Sep 22 14:07:17 PDT 2004

Hej i regnrusket!

Här kommer veckans sammanfattning av senaste
köromgången och en liten förvarning om vad vi ska göra
nästa gång. Om mitt språkbruk verkar rörigt och
osammanhängande skyller jag på min envetna huvudvärk
(fjärde dagen i rad...) och allmän trötthet. Det hela
blir säkert inte bättre av att jag håller på att
skriva mitt "Material och Metod"-kapitel, med sitt
ofantligt repetetiva språk. Känn er varnade.

I måndags jobbade vi med två "gamla godbitar",
nämligen Riu riu chiu och Elslein, och kom igenom båda
två med bravur. Starkt jobbat! En extra eloge till
basarna, som trots kniviga stämmor och brist på stöd
från någon som sjungit det tidigare kom igenom båda
sångerna.

Nästa vecka (27/9) kommer vi att fortsätta titta på de
här två styckena, och gå igenom de övriga verserna.
Till dess: repetera era stämmor! Det kommer att bli en
snabb påminnelse av dem, men ingen regelrätt
genomgång. Jag kommer att räkna med att de sitter rätt
bra på måndag. Kika gärna lite på vers 2 och 3 på
Elslein, men lämna Rius verser hän tills vi går igenom
dem gemensamt. De har inte en uppenbar
stavelseplacering alla gånger, och det blir lättare om
vi alla är överens om hur det ska låta.

Om det finns tid därtill, vill jag även börja kika på
So Trinken Wir Alle. De flesta av er har fått noter,
och den kommer inom kort att dyka upp på hemsidan.
Eftersom den är femstämmig blir stämfördelningen som
följer, uppifrån och ner:

1a sopr - Catta, Kajsa, Stina, Terese

2a sopr - Katherina, Lina, Maria (och jag,
tillsvidare)

Alt - Helena, Monica, Ylva

Tenor - Anders, Theo

Bas - Daniel, Håkan, Lennart, P7

Ett tips är att markera er stämma med en märkpenna, sp
blir det lättare att hoppa mellan systemen. Jättebra
om ni kan kika på den här i förväg, eftersom den
förmodligen kommer att kräva en del jobb.

Det var allt för mig. Ha en trevlig fortsatt vecka,
och ta hand om er!

Maestran

PS. Angående festdatum och sådant: en snabb titt i min
kalender senare insåg jag att den 23:e oktober är den
enda lördagen på den här sidan årsskiftet som jag kan
fira min (25:e!) födelsedag. Tyvärr innebär det som
sagt att den krockar med Kajsas planerade bankett i
Västerås, men kanske att den kan vara ett alternativ
för folk som inte har tid/råd att åka bort och
banketta sig? Mer detaljerad inbjudan följer i
dagarna. DS.

___________________________________________________________ALL-NEW Yahoo! Messenger - all new features - even more fun!  http://uk.messenger.yahoo.com