[Dissonantia] Veckans körmail, vecka 21

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tors May 26 04:49:12 PDT 2005

Hej på er!

I måndags (23:e maj) samlades en tapper liten skara
och repade i Stigbergskyrkan. Vi jobbade igenom Hans
Beutler ordentligt, och till sist så satt den faktiskt
riktigt bra! Sedan jobbade vi vidare med Margot, och
gick igenom de fyra första verserna.

Till nästa vecka (då jag ska ha med mig fika - du ser,
Lina: jag har inte glömt!) vill jag att ni fortsätter
att kika på H.B och Margot. Jag har en liten idé om
att man kan göra ett potpurri på H.B. och So Trinken,
så om ni inte kommer ihåg den senare får ni gärna
titta på den också (Cajsa, du kan titta på
förstasopranstämman).

blivit tillfrågade om vi vill sjunga på SCAs
(Samfundet för Kreativ Anakronism) demo:s, dels den
28:e augusti i Stadsskogen, dels på Kulturnatten. Folk
lät helt klart positivt inställda till det i måndags,
så jag planerar för att vi kommer att vara med. För
att fixa det måste vi redan nu innan sommaruppehållet
bestämma vad vi vill sjunga, eftersom alla kanske inte
kommer att vara i stan till början av augusti. En
sådär sex låtar borde kunna räcka, tycker jag (2x3
låtar i Stadsskogen, och så många som vi känner för på
Kulturnatten). Förslag emottages med tacksamhet! Bland
annat skulle man kunna tänka sig följande sånger:

* Falalan (efter allt vårt repande tycker jag allt att
vi kan få visa upp den en gång till...)
* Cucú
* Hans Beutler (+ So Trinken?)
* Her wiert
* Hanacpachap (maffosången Allan!)
* Margot (om vi får in den)
* Remember, O Thou Man

... och säkert en massa andra som jag inte kommer på i
skrivande stund. Maila gärna era förslag till listan,
så kan vi få igång en diskussion!

--------------------------------------

Till sist vill jag tipsa om en internetsida:

http://www.jsayles.com/familypages/earlymusic.htm

Herr Sayles har där lagt upp ett stort antal tidiga
sånger, inspelade på gitarr, av den enkla anledningen
att han älskar tidig musik och vill dela med sig av
den! Ett klart lovvärt initiativ, om ni frågar mig.
Särskilt rekommenderar jag Die Katzenpfote och allting
av Susato (Tyskt).

Ha det fint, allihop, så ses vi på måndag!