[Dissonantia] Veckans körmail, v. 17 - viktig info

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Fre Apr 28 02:32:52 PDT 2006

Hej på er!

Hoppas att ni har det bra, trots det tråkiga vädret.
Veckans körmail kan bli lite pladdrigt, vilket jag ber
om ursäkt för - jag är på bra humör och ganska trött,
vilket är en dålig kombo om man vill ha korta koncisa
mail från mig. Välan:

-------------------------

I måndags började vi med att sjunga igenom Deo Gra,
och bestämma verser (1, 2 och 6, har jag för mig) och
allmän sättning. Första strofen i intro sjungs av
solist (Daniel) varpå alla klämmer in på andra strofen
(dvs. redde pro victoria). Verserna delas upp mellan
mindre konstellationer av två altar och två sopraner -
hör av er till mig om ni vill ha en specifik vers,
alt. har ett bra skäl till att inte vilja ha någon
alls. Annars bestämmer jag helt diktatoriskt till på
måndag vem som får vad.

Sedan sjöng vi Hans Trinkt - fokus efterlyses på den,
så att So Trinken-biten blir trevlig och tät!

Lite spanskt hann vi med också, i form av Fata la
parte, samt Xicochi, och (för skojs skull) Now is the
month.

---------------------

FÖRUTOM själva sjungandet bestämde vi att sätta in ett
extrarep på torsdagen innan uppsjungningen, dvs. den
11:e maj, klockan 18.00. Ät innan, kom i tid.

Ev. är vissa av kyrkans lokaler upptagna den dagen -
Stina, kan du ringa Hillevi och kolla vilka?

Vad gäller själva uppsjungningen bestämde vi följande:
vi ses på söndagen klockan 15.00, sjunger upp, kollar
starter och slut, tar en kort paus och stoppar i oss
lite mat (helst utan mjölkprodukter - yoghurt är
bannlyst, liksom fil), sjunger upp en smula till, och
sedan kör vi. Klädsel: medeltida. Har man inget
skriver man till listan, så fixar vi andra något.
Noter: ja, och i svart pärm eller mapp.

Låtordning ordnar Stina och Daniel. Jag skickar ut
listan på alla sånger så snart jag skrivit färdigt det
här.

Från och med nu räknar jag med att saker sitter. Det
gäller både stämmor och text. Folk som vet med sig att
de har problem med vissa texter (ex. Fata la parte och
Todos los bienes) bör bekanta sig med dem så pass att
de 1) inte snubblar över orden, och 2) inte behöver
begrava näsan i noterna helt och hållet. Ni vet vilka
ni är... ;-)

Nästföljande två ordinarie rep. siktar vi på att repa
igenom allt - om inte på båda tillfällena, så hälften
nu på måndag, och hälften nästa vecka. Har ni problem
med något, så säg till så repar vi igenom det. Man kan
som vanligt alltid ringa mig och fråga om stämmor,
uttal, dynamik o dyl. (070-632 86 19/69 45 09).

Träna, träna, träna! Jag vet hur duktiga ni är, och
hur bra det kan låta, bara ni är fokuserade. Jobba på!

Eder egna sångöversåte,