[Dissonantia] Veckans körmail, v. 14

Sara Lilja femina_mendax at yahoo.com
Tis Apr 4 08:48:54 PDT 2006

Hej på er!

Efter att igår ha sjungit rösten hes har jag idag haft
fyra (4) timmars rösttekniksundervisning, vilket bara
visar på hur dålig jag är på att tänka i förväg...
Nåväl, det var kul att sjunga med er, och jag tror att
mina studenter fortfarande har lite förtroende för
mig, så ingen skada skedd. Blir det här mailet lite
ofokuserat så vet ni dock varför. Mycket undervisning
tenderar att trötta ut en smula, framför allt när man
inte litar på att rösten ska hålla.

Välan!

****************

Igår (3 april) ägnade vi hela repet åt Deo Gratias,
som har genomgått en lätt (*harkel*) ansiktslyftning.
För er som inte var där: altarna sjunger numera
understämman i verserna och tenorstämman i refrängen.
Tenor och bas sjunger basstämman i refrängen (basarna
en oktav ner), och är tysta i verserna. Hela alltet
har dessutom lagts upp en kvart, från D-moll till
G-moll. De lärda tvistar ännu om hur det blir med
introt. Mer info följer.

****************

Nu när vi har tragglat oss igenom alla låtar inför
uppsjungningen (den 14 maj) börjar den stora
repetitionsfasen. Jag räknar kallt med att mycket
övning sker i hemmets lugna vrå, framför allt vad
gäller att bekanta er med de spanska texterna.

Nästa rep (10 april) kommer vi att fortsätta jobba med
Deo Gra till dess att jag är nöjd med den. Den tid vi
får över går till att kolla igenom So Beutler (a.k.a.
Hans Trinken). Finns det ännu mer tid att tillgå blir
det Her wiert som gäller. Allt ligger uppe på nätet,
inklusive den nya förbättrade versionen av Deo Gra
(tack, Theo!).

Jag hoppas att vi kan vara i kyrkan som vanligt,
eftersom vi ännu inte har hört något som tyder på
motsatsen, men om det visar sig inte gå är det bra om
vi har en reservlokal i åtanke. Om någon har förslag
på en bra lokal (gärna med piano), så skriv till
listan. Annars kan jag säkert hitta något fint rum här
i SVC. Fikamöjligheterna blir dock något begränsade
då.

Ha en trevlig vecka, och glöm inte att sjunga i
duschen!

Eder trogna körledare,